Pismo nośnikiem kultury
kaligrafia
miniatury
Iluminatorstwo
„Pismo nośnikiem kultury" – wystawa autorstwa Kamila Bachmińskiego
O WYSTAWIE
Prezentowane na wystawie prace stanowią swego rodzaju przekrój przez techniki i style kaligraficzne. Ekspresyjna kaligrafia współczesna z prac „Starlight”, „Punishment” czy „Ghostwriter” sąsiaduje ze sporym wyborem pism antycznych i średniowiecznych. Należą do nich m.in. gotycka tekstura w cytacie z piosenki zespołu Gogol Bordello, półuncjała insularna w pracy „Purple rain”, minuskuła karolińska w „Sideways”, rotunda w „Jeden obraz wart jest tysiąca sów” i „Mirror”, uncjała w prototypie plakatu „Tydzień pisania listów”, rustyka w cytacie z „Diuny” Franka Herberta a także zupełnie nieczytelne „patyczki” starszej kursywy rzymskiej, którą autor spisał pierwsze wersy Eneidy.
Różnorodności krojów towarzyszy różnorodność narzędzi i mediów. Część prezentowanych prac została wykonana w najbardziej tradycyjny z tradycyjnych sposobów, stalówką w obsadce, maczaną w kałamarzu z atramentem. Należą do nich cytaty z Franka Herberta, Leopolda Staffa i Gogol Bordello. Inne teksty wykonał autor piórem kaligraficznym Pilot Parallel załadowanym płynną akwarelą (np. „Mirror” i „Gap Year”), pisakiem pędzelkowym („Baby Blues”), a nawet tzw. puszkopisem, piórem domowej roboty, wyciętym z aluminiowej puszki („Ghostwriter”). Prace „Starlight” i „Punishment” zostały napisane grafionem, narzędziem niezbędnym kiedyś w pracy architekta a dziś używanym jedynie przez kaligrafów i, rzadziej, rysowników. Fragment Eneidy powstał przy użyciu repliki rzymskiej stalówki (sic!) wykopanej przez archeologów w ruinach obozu wojskowego Vindolanda w Anglii oraz tuszu przygotowanego według rzymskiej receptury — z sadzy, octu i gumy arabskiej. Cytat z „Lalki” z kolei został napisany zabytkowym wiecznym piórem Mabie Todd Swan Calligraphy z lat 50. XX wieku.
O AUTORZE
Kamil Bachmiński — kaligraf, malarz, nauczyciel akademicki. Specjalizuje się w kaligrafii średniowiecznej oraz iluminacji, średniowiecznym malarstwie książkowym, z wykorzystaniem własnoręcznie przygotowanych farb i złota płatkowego (od złoceń pochodzi nazwa całego rzemiosła, łacińskie „illuminare” znaczy „rozświetlać”). Swoje prace prezentował dotąd na wystawach zbiorowych:
— „Damy i rycerze” Wrocław, Toruń 2019
— „Rok gospodarza w miniaturach średniowiecznych” Wygiełzów 2020.
Kamil jest nauczycielem z powołania, pracuje w Wyższej Szkole Europejskiej im. ks. Tischnera prowadząc zajęcia z typografii i iluminacji, prowadzi też kursy kaligrafii w Krakowie i Bielsku-Białej. Ukoronowaniem jego pracy na tej niwie było wydanie w tym roku autorskiego podręcznika kaligrafii średniowiecznej zatytułowanego „Mały przybornik skryby”. Książka została bardzo dobrze przyjęta zarówno przez zawodowych rzemieślników, jak i kaligrafów—amatorów.
pismo nośnikiem kultury
Zapraszamy na wystawę!
xyz